Hiver mig i håret over Social Media Analysis

Puha, der er lidt krise med mit studie. Jeg følger tre fag denne semester, hvoraf jeg har det sådan med det ene fag, at det simpelthen ingen mening giver. Social Media Analytics – jeg synes i forvejen, at virksomheders brug af fx Facebook er ekstremt opreklameret. Fx. Tuborg bliver ved med at spørge folk, hvordan en kold øl bedst nydes og udbyde fesne konkurrencer. Hvordan i alverden kan de bruge det til at skabe værdi i deres forretning? Hvad værdi får forbrugerne? Der er godtnok noget med at skabe opmærksomhed omkring deres brand, at invitere gruppemedlemmerne til co-creation (som Danske Bank gør) og så at interagere med dem. Men hvad giver det af forretningsmæssig værdi? Hvordan ruller pengene ind? Nu skal det ikke misforståes. Jeg elsker Facebook som platform til at ævle i. Men jeg interagerer altså ikke med brands. Men nu er det ikke mediet som sådan, men mere faget, jeg sidder og hiver mig i håret over. Underviseren er uforståelig for mine tolke, artiklerne hænger ikke sammen og flere af dem er kryptisk teknisk snak. Og så er jeg altid smadret fredag morgen. Social Media Analytics er et T-fag (T for teknisk) og jeg tager det  udelukkende, fordi det er et krav, at man skal have 1 jura-fag, 2 business-fag og så 2 tekniske fag. Men jeg synes ikke, jeg kan bruge det til noget, sidder faktisk snarere og bliver irriteret over at spilde min tid med at catche op. Hvad kan jeg bruge faget til bagefter? Hvad kan jeg bruge det til i forhold til min speciale? Ingenting. Skal ikke være nogen Facebook-varm-luft-guru. Godtnok kunne jeg så vælge at droppe det fag, men så betyder det, at jeg bliver nødt til at tage et random teknisk fag næste semester sideløbende med at jeg skriver mit speciale. Og tænk, hvis T-udbuddet næste semester er endnu værre? Jeg har kigget lidt på kursusbasen, og der var et andet fag, jeg skulle have lagt mine penge på – design of Business IT, som har rødder i HCI og interaktionsdesign. Noget, jeg har arbejdet med – og som jeg finder ok spændende faktisk. Det er også brugbart og giver kompetencer, der rent faktisk kan bruges i praksis. Men nu er det så alt for sent at skifte fag. Damn. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, andet end at jeg nok dropper Social Media Analysis. Jeg kan jo ikke blive ved med at bruge min energi på at sidde og hive mig i håret over det skide fag. Så hellere kanalisere energien over på de 2 andre spændende fag, specialet og StreetSigners.  Jeg burde fange en studievejleder. Og håbe på noget fornuftigt.

En tanke om “Hiver mig i håret over Social Media Analysis”

  1. Jeg synes bestemt du skulle fange en studievejleder og hellere idag end i morgen.
    Det kan jo være vedkommende kan hjælpe med at kaste en art forklarelsens lys over din uddannelsesplanlægning.

    Selv ville jeg holde mig langt fra at tage fag mens der skrives speciale og da særligt i dit tilfælde, hvor du har fingrene i en masse andre kagedåser i tiden der er tilovers – Streetsigners, HB osv.

    Nej – snak med en vejleder og se hvad I kan strikke sammen i fællesskab.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *