Eureka!

I er ved at være lidt småtrætte af specialesnakken, ikke?

NB: Dette er en overspringshandling.

Men vil lige dele en, måske lidt højpandet, lille strøtanke omkring læringsprocessen. Jeg har læst rigtig meget om læring, viden og dannelse, da mit specialefelt er uddannelsessektoren.

Og samtidig har jeg bøvlet rigtig meget med, at jeg kan bruge ekstremt lang tid på at overspringshandle. Nogle gange tjekker jeg helt umotiveret Facebook. Det er faktisk ret irriterende. Det forsinker mig, specielt når jeg faktisk sætter meget tid af på at blive færdig. Og hvad fanden gør jeg så?

Jeg har derfor tænkt over hvordan min hjerne fungerer.

Nu er jeg kommet frem til, at den er indrettet sådan, at hvis jeg oplever noget modstand, altså der, hvor jeg skal tænke mere abstrakt, så har min hjerne en tendens til at gå i baglås og søge mod lettere fordøjelige aktiviteter.

I mit speciale arbejder jeg med den abduktive slutningsform, altså hvordan man kan arbejde med potentialet (i stedet for lovmæssigheder, deduktion, eller virkelighed, induktion) – en slutningsform, som min vejleder introducerede mig til.

Med abduktion skal man kunne befinde sig i kaos og navigere rundt. Man skal affinde sig med at befinde sig i en tilstand af konstant overraskelse og at operere i meget usikre omgivelser. Det er det, min hjerne ikke rigtig kan lide – så søger den automatisk mod det mere letkøbte.

Men nogle gange kører det bare. Så kan jeg overskue alverdens kognitive vanskeligheder. Så sidder jeg og hamrer i tastaturet som en gal. Helt til kl. 21, 22, det gør slet ikke noget, for så befinder jeg mig i en tilstand af flow, som Mihaly Csikszentmihalyi, min største navnecrush, forsker i.

Og så er der bare om at gribe chancen!

Hvad det er, der skal til, har jeg stadig ikke forstået. Men jeg er kommet så langt, at jeg ved, det handler om at starte i god tid, sidde et andet sted, have gode rammer for arbejde – og acceptere usikkerheden.

Og jo mere man lærer, jo mere har man lagret i hjernen, og dermed bliver det lettere at navigere gennem kaos. Jeg kan handle efter min tacitte viden, den uudtalte viden, jeg har opnået gennem erfaring. Den viden, som kun er min egen.

Sådan kan man lære meget om sig selv ved at skrive speciale.

Eureka!

 

Tegning, der hænger på specialekontorets væg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *