For et år siden mødte jeg Lars. Han lærte med det samme mit sprog for at tale ordentligt med mig. Tegnsprog. Han kunne cirka 6o tegn med det samme. Han talte selv efter. Og han var god til det. Lidt af et naturtalent. Lars er nemlig et af de her mennesker, der bare med det samme fanger kropssprog og kopierer det. Det har nok også lidt med hans udadvendte job at gøre. Han har aldrig været bange for at bare springe ud i det og i dag er jeg da også ret stolt af alt det tegnsprog han har kunnet mønstre på bare et år. Se, det er min kæreste. Se, han vil mig – med det hele.
Efter lidt tid ville han mere. Hvor kan jeg gå på sådan et rigtigt tegnsprogskursus? Hvordan kan jeg lære ægte tegnsprogsgrammatik, spurgte han. Øh. Mit stolte smil bliver anstrengt. Hvor er det lige, jeg jeg sætter ham på kursus? Helt ærligt? Ingen steder. Ikke et eneste fucking sted. Enten tager du en kvart tegnsprogstolkeuddannelse, eller også er du røv og nøgler. Måske du kan få noget miserabelt, hjemmestrikket på aftensskole, hvis du ikke ved bedre. AOF i København tilbyder måske en art tegnsprogsundervisning, men jeg vil slet ikke anbefale det. Damen, de har sat på som underviser, kan ikke engang forstå tegnsprog. Men hvor lærer man så tegnsprog? Ingen steder. Nul og nix. Velkommen til den virkelige verden.
Nu har Lars hængt på et år, og helt naturligt har han opøvet sig et omfattende tegnsprogs-vokabularium, der gør, at han kan tale med stort set alle døve. Folk forstår ham tydeligt og klart. Forstår han dem ikke, kniber han øjnene sammen og så: Hvad?
På en meget sød måde, naturligvis. Og jeg tror han kan bruge sine nyhvervede kompetencer til mange ting ud over mig. Han har mødt tilfældige døve i butikker og talt med dem. Han har indtil videre også mødt en døv på sit arbejde, som blev glad, da han kunne tegnsprog. Og så er det jo drønsmart at kunne i byen og i udlandet.
Nu er det sidste nye så, at Lars’ stedmor også vil lære tegnsprog. Hun forstår tilsyneladende det meste af hvad jeg siger, men jeg forstår hende så bare ikke. Ligesom Lars er hun nemlig ret umulig at mundaflæse. Men kommer hænderne bare en lille smule op, dechifrerer jeg straks 200% bedre. Og vi vil jo rigtig gerne snakke ordentligt sammen. Igen kommer det frygtede spørgsmål, nu fra hendes side: Hvor kan jeg lære tegnsprog?
Mit smil er ikke længere anstrengt. Det er stivnet. Måske er jeg endda blevet lidt sur. Og flov. Og jeg græmmes. Hvad er det for en elendig, pinagtig behandling af alle de åbensindede, varmhjertede mennesker, der gerne vil lære tegnsprog for at tale med mig, med os døve, med hinanden, og i det hele taget bare blive bedre til det berigende i at kunne udtrykke sig med kroppen. Mennesker, der er i kontakt med deres kroppe scorer bare højere på alle skalaer. Vi døve vil gerne at alle kan tegnsprog, det er så berigende, men vi tilbyder bare ingenting. Det er fandme pinligt.
Naturligvis lærer jeg hellere end gerne fra mig hvad tegnsprog angår. Det er nok mig, der kan tilskrives æren for Lars’ sprogudvikling (nøj, hvor fint) – men jeg er ingen underviser. Jeg er noget af det mest hamrende upædagogiske, man kan opdrive. Til gengæld kender jeg mange dygtige tegnsprogsundervisere. Og potentielle undervisere. Nogle af dem mangler endda arbejde. Der er masser af kompetencer og kapacitet, der kan løse dette åndsvage problem. Men ingen gør noget.
Hallo, er der nogle iværksættertyper derude, der lige nu får en genial idé til, hvordan det lige er, man kan få udarbejdet en bred vifte af tegnsprogstilbud, som er ordentlige, og som folk kan betale? Hvis det er tilfældet, kan jeg helt sikkert mønstre mindst ti personer, der er friske på at gå i tegnsprogsskole.
Inklusiv Lars og hans onde stedmor.




22 svar indtil videre ↓
1 Helle // feb 24, 2009 at 20:07
Hvad med på KC? Her i Århus kan man få ts-kursus hos DHO, KC og på Høreinsitituttet (hvis man finder nok til et hold). Men ja, jeg er helt enig med dig at tilbuddene er bare for ringe… Der er stadig behov for tegnsprogskursus… til hørende kærester, svigerforældre, svigerbørn, børnebørn osv osv…
2 Mette B. // feb 24, 2009 at 20:45
Kan du finde et link (eller links) til disse kurser som DHO, KC og Høreinstituttet holder?
KC (København) har kurser til forældre, babytegn, bedsteforældre, lærere… men intet til nogle, der bare vil snuse til det. Intet om “kærester” eller venner. I følge deres hjemmeside http://www.kc.dk
Kurserne finder sted på hverdage mellem 9-15. Hvor de fleste mennesker arbejder, er i skole eller på anden måde er aktiviteret.
Nu kunne jeg ikke finde nogen prisliste på deres hjemmeside – men jeg er sikker på, at det koster så meget, at man ikke lige bare kan betale det på linje med, hvis man ville lære en gang spansk til husbehov, som man kan praktisere til sommerens forestående grisefester på Mallorca.
Så jovist, der er måske noget tegnsprog et eller andet sted ude i æteren, men jeg synes ikke, det er spor tilgængeligt.
3 Julie // feb 24, 2009 at 23:24
Lige præcis!
Mange har også henvendt sig til mig og ytret deres ønske om at modtage tegnsprogsundervisning af kompetent underviser.
Skal vi mon ikke starte en underskriftindsamling a la “JEG VIL OGSÅ GERNE LÆRE TEGNSPROG” og presse papirstakken(den bliver sikkert stor og tung!) ind i brevsprækken på Chr.borgs porte?
4 Mette B. // feb 24, 2009 at 23:52
Ja, og så kan det vel ikke være meningen, at vi selv skal sætte alle mulige initiativer i gang – hvis vi skulle undervise alle i tegnsprog ville vi bare ende med at dratte om.
Jeg er helt sikkert med på sådan en offentlig udmeldelse – og første bud kunne da være at konfrontere vores egen interesseorganisation for tegnsprog (ja, jeg ved godt, at jeg arbejder der, men nu snakker jeg som privatperson, og jeg synes ikke, at DDL gør en skid på det område)
Der kører lige en lille Facebook tråd om selvsamme emne (tjek min statusopdatering) – og vi er vist en hel bunke, der mener det samme…
5 Mie Svanerøv // feb 25, 2009 at 00:26
Schwung har et lækkert undervisningslokale midt i København. Det må vi da kunne bruge til det formål. Vi kigger på det her i ugen. Men hvis nogen -derude- gerne vil undervise i tegnsprog, så skal I være velkomne til at kontakte os.
6 Helle // feb 25, 2009 at 08:24
DHO´s hjemmeside er http://www.dho-aarhus.dk og mht. høreinsitituttet kender jeg ikke deres hjemmeside, men ved at de har to undervisere som laver andre ting nu hvor der ikke er stor efterspørgsel for tegnsprogskurser.
7 Klejs // feb 25, 2009 at 09:30
Jeg har selv undervist for DHO – Århus i dansk tegnsprog, og jeg må sige, at de sørger for at få folk der har styr på tegnsprog, og de ansætter ikke folk der kun bruger tegnsprog til husbehov eller er dårlige aflæsere af tegnsprog.
Det er enten døve med bred kendskab til tegnsprog eller tegnsprogstolke der underviser.
8 Mette B. // feb 25, 2009 at 19:11
Helle og Klejs … det er da dejligt at I er tilfredse med de muligheder I kan tilbyde jeres venner i Århus.
Jeg er bare ikke tilfreds med at min kæreste ingen steder har at gå hen i Kbh.
Mie – lyder excellent – så lad os finde en dag hvor jeg kikker forbi Schwung… måske vi får nogle geniale ideer? Synes at Schwung har den perfekte “profil” til at udbyde sådan noget…
9 Christina // feb 25, 2009 at 21:47
For pokker, ja. Da jeg og Mette var kærester det første år, ledte hun også efter en mulighed for at kunne deltage i et sådan kursus, men nej. Enten var det ikke et kursus passende til kærester – eller også skulle hun punge 8.000 kr til et tegnsprogskursus. Mente det var på KC.
Nu er det sådan, at Mette på 3. år lærer tegnsprog ved at snakke med mig og andre døve. Men er det rimeligt? Hun har aldrig haft det der grundlæggende kursus for at forstå tegnsprogets grammatik og betydning, ligesom Lars.
Det ville være skønt, hvis en døv kunne undervise i tegnsprog, med det formål at man har døve kærester, familiemedlemmer eller klassekammerater.
10 Ronja // feb 25, 2009 at 22:32
Jeg har været ude for det samme problem. Jeg læser til tegnsprogstolk og har en døv kæreste. Min mor vil enormt gerne lære tegnsprog og bor i Aalborg. Hun spurgte selvfølgelig mig hvor det kunne lade sig gøre, og jeg gik i gang med at undersøge mulighederne. Fandt ud af, at der er kurser hos FOF og på Aalborgskolen. Hvor gode de er skal jeg dog ikke kunne sige. Hun er desværre ikke kommet igang med det endnu. Hvordan mulighederne ser ud i København aner jeg heller ikke noget om -kan kun huske jeg har set en annonce hos enten FOF eller AOF. Men måske det er dårligt som du snakker om Mette. Går selv på KC og nej der er vist ikke de store muligheder der. Tror desværre bare at antallet af interesserede er faldende med udviklingen af CI. Men kunne da være fedt hvis I får oprettet et kursus
11 Lizelotte // feb 25, 2009 at 23:20
Jeg er Christinas (som kommenterer ovenfor) “bonusmor” – dvs. jeg blev gift med hendes far da hun var 19. Og jeg løb i præcis samme problematik, selvom jeg bor i “døvebyen” Fredericia.
Det vil sige .. på et tidspunkt kom jeg på et (selvbetalt) tegnsprogskursus, hvor jeg så brugte 4 aftner på at lære at sige “Jeg hedder …”, tælle og håndalfabetet. Jeg gav simpelthen op fordi niveauet var ufatteligt lavt, og det var det eneste kursus der var. Jeg fik INTET ud af det, og Bruno – Christinas far – ville nok sige “Hvad sagde jeg!”.
Men det ER da et problem! For selvom der måske fremadrettet bliver færre døve, er der jo stadig masser tegnsprogsbrugere, hvis kærester og lidt mere perifere familie ikke kan få den tegnsprogsundervisning de har brug for.
Jeg kan klare mig på tegnsprog, men kunne da godt tænke mig at have lært noget mere struktureret….
12 Mette B. // feb 26, 2009 at 00:01
Christina – jeg tror vi har det samme problem med vores kærester… selvfølgelig vil vi hjertens gerne hjælpe dem med tegnsproget, men hvis de vil avancere, hvad gør de så? Det kan jo altså ikke være vores personlige ansvar at stampe tilbud op af jorden…
Ronja – ah, det vidste jeg ikke, du var, og det med din kæreste… nu kender jeg dig ikke, men din kæreste kender jeg nok, tror jeg? Jeg tror FOF har ok priser, kvaliteten skal vi nok ikke snakke om, hvorimod kurserne på skolerne nok koster det hvide ud af øjnene og er målrettet familier? Men her er der så et paradoks med CI, forældrene mener jo, at de ikke længere behøver at lære tegnsprog. Men dem om det… vi andre har jo masser af kontakter, der er mere end interesserede.
Lizelotte – det lyder som du har haft præcis samme oplevelse som min rideveninde, der i forvejen havde lært lidt af mig. Klart, at man ikke får en dyt ud af at lære det mest basale, der burde være noget, som passede til let øvede/øvede – noget med grammatik osv. Så jo det er et problem… vi skal ikke bare smide alt ud med badevandet på grund af det der CI. Nægter jeg at være med til…
13 Ronja // feb 26, 2009 at 00:51
Ja du kender garanteret min kæreste tror jeg
Jeg tror også priserne hos FOF er fine nok, men synes da det er underligt hvis det ikke er f.eks. døve, tegnsprogstolke eller CODA’er der underviser. De kurser der er på KC har jeg også kun set målrettet til bedsteforældre og fagfolk. Og ja paradoks med CI -er træt af at tænke på det. Det gør mig lidt skør tror jeg, hehe. Men rigtigt der stadig er masser af andre der heldigvis stadig gerne vil lære tegnsprog. Og jeg lærer også altid gerne fra mig til mine interesserede venner og bekendte.
14 Silja // feb 26, 2009 at 12:18
Jeg tror simpelthen vi må gøre en større opmærksomhed på problemet ved at skrive det i døvebladet. Så kan der være nogen, der gerne vil lære fra sig og oprette et hold. Men jeg tror også som Mette, at Schwung vil være den rette til at stille op og de kan dermed gøre dem selv mere synlige?
Men noget skal vi bestemt gøre ved! NU NU NU!!!
15 Klaus Huse // feb 26, 2009 at 14:42
Klejs… Aftenskoleleder kan ansatte hvem de tror kan undervise i diverse fag. En døv aftenskoleleder er nok skrappere til at vurdere om en som vil undervise i tegnsprog.
Aftenskoledeltagere/aftenskoleledere skal nok finde ud af hvem der er bedst til tegnsprog.
Og til resten af jer:
Drop DHO, det kræver mange resurser at drive DHO med så få gennemførte aftenskolehold. Det nemmeste er at I melder jer hos større lokale aftenskoler og sig at I gerne vil undervise i tegnsprog, de sætter gerne hold op og sørger for alt – også jeres løn
Så let røven og sæt den i bevægelse!
16 Mette B. // feb 26, 2009 at 15:26
Nu begynder jeg at tænke… hvad med undervisningsmaterialer? Skal man så sætte sig ned og selv producere noget?
17 Klaus Huse // feb 26, 2009 at 15:31
Ja… man er som lærer ansvarlig for at indhente materiale så har man også frie hænder. Men skoleledere bør/skal hjælpe til.
18 Jette Zehntner // feb 26, 2009 at 22:16
Mette.
Jeg har en gevaldig masse materiale du hjertens gerne må låne.
Noget af det er faktisk ret fedt og kan jo videreudvikles. Jeg stiller gerne mine pædagogiske kompetencer til rådighed her ift. materialeudvikling.
Som Klaus siger så har I gennem AOF mulighed for at få sat et kursus i værk og underviserne får løn for arbejdet. Jeg mener der minimum skal være 6-8 deltagere for at de gennemfører, men forhør dig evt.
19 Mette B. // feb 26, 2009 at 22:58
Mmm det lyder bare godt, Jette! Der er jo ingen tvivl om at der er mange, mange, der efterspørger flere tegnsprogskurser (alt i verden handler jo ikke om forældre-tegnsprogsundervisning) – vil bestemt huske på dig og dine materialer og kompetencer, hvis vi skulle få held med at stable noget op på benene… et eller andet.
20 Anne // feb 27, 2009 at 14:48
Så vil manden sikkert også hoppe med på vognen, så sig bare til hvis det lykkes dig stable noget op.
21 Vibeke // sep 27, 2010 at 16:18
Castberggård tilbyder tegnsprogskurser¨på uge basis, Tegnsprogsskole Ve´st tilbyder længere forløb.
22 Tegnsprog – et livgivende og ligestillende sprog | Mettiske Strøtanker // sep 29, 2011 at 22:26
[...] behov. Jeg var for nogle år siden rimelig frustreret over, at der ingen tilbud var på tegnsprog. Det har jeg faktisk blogget om tilbage i 2009. Og fået en hel del feedback på. På den baggrund gik vi i gang, selv om vi ikke ligefrem er tegnsprogseksperter – men vi har [...]
Skriv en kommentar