No cochlear implantat
Mettiske Strøtanker header image 2

No cochlear implantat

november 30th, 2009 · 18 kommentarer

På Facebook er jeg lige blevet fan af “No cochlear implants” – og det synes jeg er dejligt oprørsk. Åbent at kunne sige, at jeg er imod cochlear implantater. For det er jeg virkelig. Kan ikke lide at gå rundt og virke tolerant og forstående og lade som om at cochlear implantater da er en fantastisk opfindelse, men at jeg lige springer over. Det kan være, at det er et hjælpemiddel, der virker for mange og som specielt gør pårørende glade, men jeg synes, cochlear implantater er en decideret hån mod os, der er døve, og som trives fint med det og hviler fuldstændig i os selv og vores identitet. Og så er cochlear implantater helt vildt grimme og lidt uhyggelige at se på. Hvorfor skal vi døve lave om på os selv, når det allermest gør andre mennesker lykkelige? Nåmen, jeg tjekkede lige, om der var en pro-cochlear implantat gruppe på Facebook, og så var det her interessant:

Tags: At være døv · Audisme

18 svar indtil videre ↓

  • 1 Julie // nov 30, 2009 at 18:22

    Yderst interessant :) faktisk ret fedt hvis man kan bruge disse tal i argumentationen mod systemet.
    Men…
    Måske er det fordi anti-CI tilhængere er i følge dem selv oprørske og stolte over deres stålvilje og derfor i andre folks øjne mere “ekstremistiske” så de fravælger at gøre dem nummeret efter.
    Eller er det simpelthen fordi folk med CI ikke tænker videre over at de HAR CI og vil skilte med det?

  • 2 Mette // nov 30, 2009 at 18:23

    Spændende.

    Min lille niece er lige blevet opereret, men de er endnu ikke aktiveret. Hun er den eneste i familie og omgangskreds, der er døv.

    Hun bor i USA og der er CI så vidt jeg har forstået “det man gør” – hendes forældre var dog meget i tvivl om det var det rigtige eller ej.

    Jeg har læst dine tidligere indlæg om CI – jeg har læst med på din blog før de fandt ud af hun er døv.

    /Mette

  • 3 Mette B. // nov 30, 2009 at 18:38

    Julie, det er nok lidt rigeligt uformelt til, at det kan bruges… bare lidt sjovt. Tror gerne, at CI ikke er det store issue for folk, der hviler i sig selv, ligesom døvhed ikke (altid) er det store issue for os, der også hviler i os selv… eller hvad sir du?

    Og forøvrigt er jeg lidt ked af, at det virker ekstremistisk, højt at sige, at man er IMOD CI og alt det, det står for. Når man nu ellers er blid og rar. Det er lidt forbudt at sige sådan noget højt.

    Mette, ja, det er “det man gør” – også herhjemme i Danmark. Så reelt set er der ikke rigtig nogen forældre, der har noget valg, om de så er i tvivl om det eller ej. Selv jeg ville nok desværre også blive tvunget, hvis jeg skulle få et barn, der var døv. Ellers sjovt, at du har læst med inden det hele…

  • 4 Alice M // nov 30, 2009 at 20:03

    Jeg aner ikke hvad der er godt eller skidt. Kan godt forstå du mener det er krænkende, men kan det ikke være et plus for nogen – altså specielt hvis man er alene døv i en familie eller evt. mens man vokser op i en lille by på landet? Altså gøre man føler sig mere som flertallet?

    Hvad jeg derimod ved, er at jeg fandt det VILDT fantastisk at et museum i London (Greenwich) i deres nye videoinstallationer havde tegnsprogstolke…

  • 5 Mette B. // nov 30, 2009 at 20:37

    Jo, det er det nok, hvis det ellers virker… men det får mig stadig ikke til at kunne lide dem :-) Men så er det jo til gengæld fantastisk, at man stadig kan se og lade sig inspirere af tegnsprog – jeg kan, hårdt presset, godt gå med til, at CI’er er tålelige, hvis de så bare går hånd i hånd med tegnsprog, så der i hvert fald er noget, der virker.

  • 6 Julie // nov 30, 2009 at 21:00

    Det var også bare en ønsketænkning, det med statistikkerne – men facebook kommer til at overtage verdenen alligevel ;)

    Tror at os døve der hviler i sig selv alligevel må rejse op og kæmpe for at få optimale vilkår for os, så vi derefter kan få lov til at være os selv, mens folk med CI forsøger at ændre sig selv og “integrere” sig med det hørende samfund, måske derfor de ikke vil kende ved disse pro-CI grupper… eller hvad siger du selv?

    Jeg er enig, men overdrivelse fremmer forståelsen, tror ærligt talt at nogle CI-forkæmpere anser os som ” nogle stædige stivnakker, der kun er ude efter at rage døve børn til sig selv så de også kan trækkes ned i vores i forvejen usle døveliv”.

    Om igen… det er også det med ytringsfriheden, som er ved at blive et støvet begreb, derfor er det nice at du fik støvet den af og tog den i brug igen :)

  • 7 Mette // nov 30, 2009 at 21:22

    De var meget i tvivl. De følte jo ikke deres lille pige var syg eller handicappet og ej heller at operationen på den måde var nødvendig. Men der var i brund og grund ikke så meget valg.

    De lærer dog også allesammen tegnsprog – så det bliver spændende at se hvad hun får mest gavn af : Tegnsproget eller sine “nye ører”.

  • 8 Lene // dec 1, 2009 at 10:23

    “Spennende at se hvad hun får mest gavn af: tegnsproget eller sine “nye ører” ….

    Det er ikke det, det handler om. CI er kun et hjælpemiddel. Tegnsprog er ikke.

  • 9 Mette B. // dec 1, 2009 at 11:26

    Julie – ja, vi har stadig en hel del at kæmpe for, hvad vores vilkår angår og CI-udviklingen har helt klart gjort det en hel del sværere for os – det er jo så nemt at se på døve som en sølle restgruppe, der alligevel snart forsvinder. Øv. Og så samtidig også den med “de stædige stivnakker” som du så fint formulerer – ak ja, det er ikke nemt at blive hørt, men så skal vi jo også benytte os af, at vi KAN pippe op – til trods for overmagten!

    Mette – kan godt forstå dem. Også rart at høre, at der er forældre, der tænker sådan, og som ikke ukritisk labber i sig af hvad lægerne lover af bod og bedring. Ikke, at det er miserabelt, hvis lægerne ikke kan holde deres løfter, for med tegnsprog er jeg helt ærligt ikke særlig bekymret for hende. Måske er der ikke så mange ligesindede tilbage, men i USA er der jo så mange mennesker, at noget nok kan stampes op af jorden.

    Lene – jeg er ikke helt med på, hvad du mener så, hvad handler det om? For CI-entusiaster forholder det sig nok omvendt; at det er tegnsproget, der er hjælpemidlet, og at CI’et er miraklet.

  • 10 Mette // dec 1, 2009 at 11:56

    Mette: Ja, hun skal nok klare sig den lille. Måske har det også lidt at gøre med det er USA at man overvejer lidt ekstra ? Man skal jo selv tage stilling til alt – hvilken metode, hvilken læge, hvilket sygehus etc. Og så spiller økonomi jo desværre også ind derovre.

    Lene: Jeg tror heller ikke helt jeg forstår din kommentar. For det er det, det handler om lige nu for hende: Hendes CI er endnu ikke aktiveret, så alle holder vejret for at se hvor meget gavn hun får af dem. Tegnsproget har hun allerede gavn af. Men hvad det bliver den største hjælp, vides ikke endnu. Sandsynligvis får hun glæde af begge dele.

    Jeg kender ingen døve, har ingen kontakt til miljøet – så det er ikke nogen generel udtalelse fra min side. Jeg ved jo ikke noget om det – jeg ved kun hvordan situationen er for min niece lige nu.

  • 11 Søren Madsen // dec 2, 2009 at 14:12

    Ja mit klare indtryk med CI er da at dem som får det som voksne ihvertfald gør det for deres egen skyld, og ikke for andres. Men helt enig i at CI skal gå hånd i hånd med tegnsprog, alt andet virker ikke logisk i mit hoved.

  • 12 Tina Boss // dec 2, 2009 at 22:05

    Er enig med dig i at CI er noget l**t.. Vi døve skal sq ikke forandre os, for at komme ind i de hørendes verden.. For vi er sq alle lige gode når vi hviler i os selv og har det godt med sig selv!

    Men som du siger, “går CI, hånd i hånd med tegnsproget, kan det accepteres i en vis grad..

  • 13 Jette // dec 3, 2009 at 12:35

    Jeg syntes det er skægt med det argument at døve ikke har brug for at forandre sig – så længe de hviler i sig selv. Men faktum er, at samfundet omkring dem forandrer sig, og endnu et faktum er, at tempoet idag er en del højere end det var førhen, ligtesom jobmulighederne generelt er svundet ind ift. dem der mangler en uddannelse eller af andre årsager ikke lige kan følge føromtalte tempo.

    Selvfølgelig må også døve omstille sig, lære nyt, springe mere ud i det og her syntes jeg at “No CI” tingen Mette reklamerer for er lidt tåbelig. For selvom jeg sagtens kan følge frustrationerne og også syntes den måde CI bliver håndteret på ift. børn og unge hert til lands er ligeså tåbelig, så er det grøftegravning af værste skuffe og jeg har meget svært ved at se, hvad det skulle gavne nogen.

    Skal man ud med frustrationerne, skal der saglige og velbegrundede argumenter på bordet – måske i form af en artikel, du passende kunne skrive, nu du har kompetencerne. Skal der kæmpes, så lad os kæmpe mod uvidenheden istedet og arbejdsmarkedets manglende evne til at rumme dem der er anderledes.

    Det ville rykke mere i min optik.

  • 14 Mette B. // dec 3, 2009 at 16:17

    Jette – hvem siger, døve (eller her, læs: jeg) ikke er forandringsvillig? Er lidt træt af at få “stivstikker-skabelonen” ned over hovedet, når jeg ytrer modvilje overfor CI. Jeg udvikler og forandrer mig meget gerne. Bare fordi jeg er imod CI, betyder det ikke, at det er fordi, at jeg lukker øjnene af for samfundsudviklingen. Jeg er imod CI, fordi det for mig ikke er forandring, men en form for tvangsintegration, som om man er en synkende skude, hvis man ikke “er forandringsvillig” og planter en computer ind i hovedet.

    Så næ… jeg er faktisk heller ikke engang interesseret i at prøve at skrive en artikel om det emne. Jeg vil ikke repræsentere noget, jeg ikke selv kan stå inde for. Jeg synes, det virker dybt forbudt at sige sådan noget, som jeg lige har sagt – og jeg tror helt ærligt, vi er mange, der er trætte af at lade som om vi forstår, når indgrebet for os bare på alle måder virker væmmeligt og fremmedgørende.

    Alle har ret til at ytre deres mening. Jeg vil ikke grave grøfter, men bare få luft. Det må man vel godt, selv om man hører til et mindretal?

  • 15 Jette // dec 3, 2009 at 17:55

    Kære Mette.
    Tror du har misforstået mig lidt.

    Jeg syntes det er fint at man ytrer sig og syntes bestemt ikke det er forbudt, bare fordi man tilhører et mindretal eller noget som helst andet. Jeg mener bare at der er konstruktive måder at gøre det på og at den der anti CI ting ikke er en af dem.

    Jeg syntes ikke det indbyder til dialog eller signalerer åbenhed og imødekommenhed i forhold til dem, der måtte være usikre på, hvorvidt CI er det rigtige for deres unger, tværtimod kan jeg frygte at de ryger sporenstregs over i den anden lejr, hvor de syntes vi er nogle følelsesfulde narhoveder.

    Jeg syntes at du og andre har al mulig ret til ikke at kunne lide det og give udtryk herfor – men syntes du virkeligt selv det er måden?

    knus fra Jette, som er frisk på en rask lille diskussion :)

  • 16 Mette B. // dec 3, 2009 at 18:08

    Nej, men nu skal du lige huske den meget vigtige forskel, at jeg udtaler mig som privatperson, og ikke noget offentligt forbund. Det er heller ikke konstruktivt, at jeg her på bloggen brokker mig over f.eks. pigenavne, der ender på -a. Det her er min blog, og jeg påberåber mig derfor retten til at sige lige præcis hvad jeg mener. Det allermindste jeg kan gøre ved den blinde og næsten ukritiske fascination af det der CI, det er at pippe lidt op. Så må folk lytte til min lille protest eller lade være. Er i hvert fald træt af at tage fløjshandsker på og vende janusansigtet til for ikke at skræmme andre. Hvem ville jeg så lyve for? Andre eller mig selv?

  • 17 Mette B. // dec 3, 2009 at 18:42

    Men jeg vil gerne udvise forståelse. For jeg er egentlig ganske diplomatisk af væsen.

    Nu har jeg ikke selv børn, men diverse veninder popper de kære små væsener ud i hobetal, og jeg må da erkende, at de er ret så nuttede, sådan nogle små babyer, som man rigtig kan pakke i fint tøj og trille i barnevogn og tage med til babygymnastik. Men hvad nu, hvis det kære lille væsen ikke havde alle fem sanser intakte? Det ville slet ikke være, hvad jeg forventede.

    Nu forestiller jeg mig så, at jeg var hørende – og selvfølgelig ville min baby være det mest perfekte lillebitte væsen i hele verden. Hun ville jo slet ikke være syg eller noget, hun kan bare ikke høre. Det kunne der selvfølgelig kompenseres for. Måske har jeg så set til tegnsprog i tv, og det er spændende, men nu, hvor lægerne siger, at de kan reparere på hørelsen… og at der er store chancer for, at hun ikke skal slæbe rundt på et støtteben af en tegnsprogstolk hele livet gennem for at kunne fungere i en verden, der unægteligt er indrettet til hørende, eller skulle gennem hele det der døvesystem med skoler, undervisning etc. Og hvordan med en fremtidig uddannelse, venner, kærester, karriere – der er så få døve, at udfoldelsesmulighederne i dén verden er for ringe. Der er ingen tilbud til døve børn alligevel. Og hvorfor ikke tilbyde ens barn den største buffet af hvad livet overhovedet kan tilbyde? Måske CI’er ikke ligefrem er dekorative, men de kan da skjules bag håret, og hvis fordelene overstiger ulemperne… og resten dealer vi med. Set i det lys skulle man da naturligvis være decideret imbecil, hvis man ikke gav sit barn den mulighed for at høre. Det kunne jo være, det rent faktisk virkede!

    Og så set fra den anden side. Min side. Jeg forstår jo godt de her forældre. Men hver gang et menneske bliver CI-opereret, er det ligesom, at der rettes et stort fuck-finger mod hele min person, mit sprog og alt det, jeg står for. Halløj, DU skal slæbe rundt på et støtteben af en tegnsprogstolk, halløj, DU har ikke så mange udfoldelsesmuliigheder som os andre. Hvordan kan DU overhovedet få en uddannelse? Et liv? Nu er jeg hverken misundelig, stivnakket eller imod samfundets udvikling. Jeg ved jo udmærket godt, jeg kan tage til mig af det der livets buffet – og at eventuel modgang kun har gjort mig stærkere. Men det er alligevel ikke sjovt, at sådan et grimt stykke elektronik skal prikke til mig og sige, at det er bedre at blive opereret end at verden måske skulle overveje at acceptere os døve som personer og udvise tiltro til, at vi rent faktisk også kan – selv om den ene sans ikke lige virker.

  • 18 Jette // dec 3, 2009 at 20:23

    Jamen jeg er jo fuldstændigt enig Mette og også jeg bliver af og til umådeligt træt af det som nogle gange er uvidenhed og andre gange blot et tegn på nedsat evne til at reflektere nuanceret :)

    Jeg syntes CI er okay. Jeg syntes ikke det er kønt, men det er høreapp. heller ikke – der er sgu så mange hjælpemidler, der ikke ligefrem glimrer ved at være æstetisk udofrmet. Men jeg syntes kun det er okay, hvis der følger tegnsprog med, eller i det mindste et helhjertet tilbud om det. Jeg syntes det er vildt at man spiller roulette med de allerførste og vigtigste år af barnets liv i sproglig forstand – den periode, hvor man i princippet ikke ander om man er købt eller solgt sådan rigtigt ift. udbyttet.

    og jeg er også træt af at CI bliver betragtet som et vidundermiddel af mange og dem der ikke har det, som nogle der er tabt af dansen. Det er er et udtryk for et meget unuanceret og rummmeligt menneskesyn – yep .

    Skal nok stoppe nu :)

Skriv en kommentar

Add video comment